ArtsInspannen kan niet zonder ontspannen

Inspannen kan niet zonder ontspannen
Naar actueel

Inspannen kan niet zonder ontspannen

Er ligt vaak een grote druk op de jonge zorgprofessional. Zowel op het werk als privé. Dat merkte Arno Bisschop ook tijdens zijn opleiding tot orthopedisch chirurg. Een vast ritme en het inplannen van voldoende momenten om te ontspannen zijn volgens hem de sleutel voor een opgeladen batterij.

Er wordt veel verwacht van jonge zorgprofessionals. De werkdruk is hoog en het maken van fouten is taboe. Het gaat immers over mensenlevens. Maar ambitieuze zorgprofessionals stellen ook hoge eisen aan zichzelf. Ze willen altijd excelleren, zowel op het werk als thuis. Het aantal burn-outs onder arts-assistenten is dan ook hoog. Aiossen hebben vaak moeite met het vinden van een goede balans tussen opleiding, werk en privé. Terwijl juist die afwisseling tussen inspanning en ontspanning cruciaal is om je batterij opgeladen te houden.

Ook met wisselende diensten kun je een ritme houden

Ritme als sleutel voor balans

Een belangrijke sleutel voor een goede balans is ritme. Dat zit hem in de dagelijkse dingen. Iedere dag sta ik bijvoorbeeld op dezelfde tijd op. Maar ik heb ook vaste momenten van sport en ontspanning. Een vast ritme helpt je ook om voldoende nachtrust te pakken. Ik zie dat wisselende diensten het voor jonge zorgprofessionals lastig maken om een ritme te vinden en dat vast te houden. Maar binnen de dienstblokken kun je zorgen voor een aangepast ritme dat je vol kunt houden. Maak bijvoorbeeld een blauwdruk voor je ritme wanneer je nacht- of avonddienst hebt. Wanneer je door wisselende diensten je hockeytraining bijvoorbeeld mist, kun je zelf op een ander moment een sportactiviteit inplannen. Zo pak je toch je ontspanmoment mee.

Ontspanning is planbaar

Voor veel jonge mensen is het een uitdaging om momenten van ontspanning te pakken. Er is altijd wel iets belangrijkers te bedenken. Wat we ons te weinig realiseren is dat ontspanning ook planbaar is. Bijvoorbeeld door vaste sportmomenten in de week te plannen. Je moet dan nog wel zorgen dat je het ook echt doet natuurlijk. Wat voor mij persoonlijk helpt is dat ik mezelf inschrijf voor een hardloopwedstrijd. Als ik dan niet train is het discomfort wel heel erg groot. Het kan ook helpen om samen met iemand te gaan sporten. Dan heb je een stok achter de deur. Ik ken een aantal artsen met een fietsclub. Twee keer per week gaan ze gezamenlijk op de racefiets naar het werk. Werkgevers kunnen hierin een belangrijke rol spelen door te zorgen voor een veilige fietsenstalling, douches en omkleedruimtes.

Regelmatig uitzoomen

Sport is natuurlijk niet de enige manier om te ontspannen. Wat ik zelf ook heel fijn vind om mijn batterij weer op te laden, is om regelmatig een week uit te zoomen. Even afstand nemen van alles door weg te gaan. Dat hoeft niet naar de Malediven te zijn, een berghut in Oostenrijk of een huisje op de waddeneilanden is ook prima. Ik realiseer me dat ik als ondernemer de luxe heb dat ik mijn eigen agenda beheer en aan niemand vrij hoef te vragen. Maar ook wanneer je voor een werkgever werkt, kun je deze weken heel goed ruim van te voren inplannen. Met vijf vakantieweken per jaar kun je iedere drie maanden een week vakantie plannen.

Ik daag iedereen uit om een lunchwandeling te maken

Rustmomenten inlassen

Niet alleen in je vrije tijd, ook tijdens je werktijd is het belangrijk te zorgen dat je batterij vol blijft. Dit kan door regelmatig rustmomenten in te lassen. Neem bewust de tijd voor een kopje koffie of loop even naar buiten voor een dosis frisse lucht. Wanneer je poli uitloopt, is het heel verleidelijk om tijd te besparen op je lunchpauze. Maar daar ga je niet effectiever van werken. In de corporate wereld is de wandellunch inmiddels helemaal ingeburgerd. Waarom nog niet binnen zorginstellingen? Nu de lente is begonnen, daag ik iedereen uit om tussen de middag een wandeling te maken. Vraag je collega’s ook mee en plan jullie wandeling liefst op een vast tijdstip. Zo motiveer je elkaar om van de wandellunch een gewoonte te maken.

Meer handvatten en tips

Onlangs publiceerde coach Martine Timmermans het Handboek van basisarts naar medisch specialist. Wat je niét leert in je opleiding waaraan ik ook een bijdrage mocht leveren. Hierin staan meer handvatten, praktijkverhalen en praktische oefeningen die je kunnen helpen om stress te verminderen en in balans te blijven op je werk en thuis.

Op zoek naar de juiste balans?

Heb jij ook moeite met de werkdruk in de zorg? Of vind je het lastig de juiste balans te vinden tussen werk en privé? Je bent meer dan welkom om hierover met mij een keer in gesprek te gaan. Bel of mail me, dan drinken we samen een kop koffie.
 

Arno Bisschop was orthopedisch chirurg in opleiding voordat hij zich ging toeleggen op de vitaliteit van zorgprofessionals. Arno is samen met Stefan Ottenbros oprichter van Talent&Care, een zorgorganisatie waar vitaliteit van de zorgprofessional voorop staat.

Onze opdrachtgevers zijn onder andere