ArtsDrie onderhandelingstips voor vitale zorgprofessionals

Drie onderhandelingstips voor vitale zorgprofessionals
Naar actueel

Drie onderhandelingstips voor vitale zorgprofessionals

Desirée van den Broek is opgeleid als arts en werkte een aantal jaren in de kindergeneeskunde en psychiatrie. Haar interesse ging steeds meer uit naar communicatie, samenwerking en leiderschap. Ze besloot zich als coach, trainer en mediator volledig hierop te richten. Bij Talent&Care geeft zij regelmatig trainingen aan jonge zorgprofessionals. Door haar ervaring als arts weet ze precies wat zij nodig hebben om effectiever te communiceren en te onderhandelen. Met als resultaat meer plezier en vitaliteit op de werkvloer.

Desirée merkte als arts dat ze naast haar inhoudelijke werk ook moest leren samenwerken en onderhandelen: “Als arts kom je in een setting terecht waar politiek een rol speelt en waar veel ongeschreven regels zijn. Daar moet je je weg in zien te vinden. Dat kan soms best even zoeken zijn. Zeker wanneer je net bent begonnen, kan de situatie je echt overvallen. Je bent vooral op het inhoudelijke werk voorbereid. Maar het vak van een arts of apotheker houdt veel meer in. Als arts werk je bijvoorbeeld heel veel samen. Niet alleen met collega’s, maar je krijgt ook te maken met bijvoorbeeld de raad van bestuur, je leidinggevende, verpleegkundigen en patiënten. Vaak zijn zorgverleners zich er niet van bewust, maar in de praktijk moeten zij veel onderhandelen. Soms ook met mensen die hier veel meer kennis en vaardigheid in hebben. En dat kan ervoor zorgen dat het jou als jonge en ambitieuze zorgprofessional onvoldoende lukt je standpunt goed over te brengen. Het kan je enorm helpen als je weet hoe het onderhandelingsspel werkt.”

Het doel is op een efficiënte en vriendschappelijke manier een verstandige uitkomst te bereiken

Harvard-methode

Veel zorgprofessionals hebben negatieve associaties bij het woord onderhandelen: ‘vooral voor goedgebekte, snelle verkopers, een politiek steekspel’. De uitgangspunten van ‘principieel onderhandelen’ (Harvard-methode) kunnen je helpen om hier een heel ander beeld bij te ontwikkelen. Het doel van deze manier van onderhandelen is op een efficiënte en vriendschappelijke manier een verstandige uitkomst te bereiken. Hierbij worden nadrukkelijk de inhoud en de relatie van elkaar gescheiden. Wie kan daar nu op tegen zijn?”

Desirée geeft 3 tips om effectiever te communiceren en te onderhandelen: 

Tip 1: Investeer in samenwerking

In samenwerking heb je naast de bovenstroom die gaat over feiten en cijfers ook veel te maken met de onderstroom die veel meer gaat over relaties, samenwerkingscultuur, waarden, normen en visie. Door te investeren in die onderstroom ontdek je van elkaar hoe je naar dingen kijkt. Zo bouw je krediet bij elkaar op en dat is een stevige basis voor samenwerking. Helaas overheerst de waan van de dag vaak bij mensen die werkzaam zijn in de zorg. De werkdruk is hoog en mensen werken vaak op verschillende locaties. Door een tekort aan zorgprofessionals en grote focus op productiviteit, zie ik dat er veel minder informele tijd beschikbaar is voor onderling contact met collega’s. Een informeel praatje bij de koffieautomaat of samen lunchen ontbreekt daardoor steeds vaker. 

De rek gaat hierdoor uit de samenwerking en er ontstaan sneller misverstanden. Je ziet elkaar alleen nog tijdens een vergadering, en daar moet dan direct zaken worden gedaan met elkaar. Je hebt elkaar dan misschien al een poosje niet gesproken waardoor miscommunicatie sneller ontstaat. Samenwerking vergt dus onderhoud. De investering in samenwerking zorgt er uiteindelijk voor dat je effectiever kunt werken. 

Door verder te vragen creëer je ruimte om goed over je antwoord na te denken

Tip 2: Ontwikkel een doorvraagreflex

Artsen en apothekers zijn constant aan het onderhandelen. Een valkuil is dat je de ander gaat overtuigen. Daar ontstaan conflicten door. Het is allereerst belangrijk dat je ontdekt waarom iets voor jou zo belangrijk is. Daarnaast moet je erachter zien te komen wat de ander belangrijk vindt. Dit doe je door het ontwikkelen van een doorvraagreflex. Wanneer iemand een vraag stelt, zijn we geneigd direct antwoord te geven, ofwel de antwoordreflex. Door verder te vragen creëer je ruimte om goed over je antwoord na te denken. Het is ook een manier om aannames te checken. Is dit wel echt wat je collega, patiënt of leidinggevende bedoelt?

Als mediator ontwikkelde ik de vaardigheid van het herformuleren; het vertalen van uitspraken van de ander in meer effectieve en constructieve woorden, behoeften, onderhandelbare wensen en belangen. Wat is de vraag achter de vraag? Waarom is dit nu zo belangrijk, waar liggen de zorgen? Door die laag te benoemen, krijg je een heel ander gesprek. Een vaardigheid die ik alle zorgverleners gun. Wanneer je de diepere laag boven hebt, kun je een creatieve oplossing zoeken die alle belangen dient. Het gaat uiteindelijk niet om alles eindeloos te bespreken met elkaar, maar wel wanneer het ertoe doet. Dat is niet alleen effectiever, het zorgt ook voor meer werkplezier. 

Intervisie helpt je om onderhandelingssituaties te herkennen

Tip 3: Zet een intervisiegroep op

Effectief communiceren en onderhandelen zijn vaardigheden die je moet oefenen. In een intervisiegroep ga je hier bewust mee aan de slag en dat kan je helpen om jezelf te ontwikkelen. Welke situaties vond je vervelend of lastig? Door samen met andere zorgprofessionals deze situaties te ontleden, kom je erachter hoe je dit een volgende keer beter kunt aanpakken. Ook helpt het je om onderhandelingssituaties te herkennen. Dat maakt het eenvoudiger om hierop te anticiperen. 

Veel mensen zien onderhandelen als noodzakelijk kwaad, maar er kan ook een wereld vol nieuwe mogelijkheden voor je opengaan. Effectiever communiceren en meer handigheid in onderhandelen kan je veel opleveren. Naast dat het je werk en leven een stuk makkelijker kan maken, kan het de samenwerking met je collega’s enorm verdiepen en verrijken.

 

Desirée van den Broek geeft bij Talent&Care regelmatig trainingen aan artsen en apothekers. Naast een passende baan in de zorg bieden we jou persoonlijke én professionele begeleiding en onderwijs.

Onze opdrachtgevers zijn onder andere