ArtsDe 7 geheimen van Beste Werkgevers in de zorg

De 7 geheimen van Beste Werkgevers in de zorg
Naar actueel

Wat kunnen we leren van de beste werkgevers in de zorg?

Goed zorgen voor je medewerkers is steeds belangrijker. Effectory zet jaarlijks de beste werkgevers in verschillende branches, waaronder de zorg, in het zonnetje. Organisaties worden beoordeeld door hun eigen medewerkers. Jarik van Zeijst, consultant binnen het zorgteam van Effectory, vertelt waar de zorgbranche in uitblinkt en wat de valkuilen zijn.

Wat kunnen we leren van de beste werkgevers in de zorg?

Een bedrijf dat jaarlijks ruim 1.000 organisaties met elkaar vergelijkt als het gaat om de  werkbeleving van medewerkers, weet wat nodig is voor goed werkgeverschap. Op basis van alle vergaarde kennis, ontrafelde Effectory de 7 geheimen van de beste werkgevers: 

1. Inspirerende directie
2. Aansprekende richting
3. Minder bureaucratie
4. Minder management
5. Waarderen van specialisten
6. Sociale innovatie
7. Delen van informatie

Duidelijk bestaansrecht

Deze zeven geheimen gelden voor alle werkgevers, sector- en branche onafhankelijk. Naast de sectoren profit en non profit is er een team binnen Effectory dat zich volledig op de zorg focust. Binnen de zorg wordt er vervolgens weer onderscheid gemaakt tussen VVT, GGZ, gehandicaptenzorg en ziekenhuizen. Doordat Effectory heel veel zorgorganisaties begeleid, heeft de organisatie een goed beeld van wat goed en minder goed gaat binnen de zorg. Waar blinkt de zorg echt in uit? Jarik: “Binnen de zorg is het bestaansrecht van de organisatie heel duidelijk en inspirerend. De patiënt of cliënt staat centraal. Dat is namelijk de reden dat een zorginstelling bestaat. Medewerkers kunnen zich identificeren met die richting en leveren een duidelijke bijdrage aan de maatschappij. Dat resulteert in beroepstrots: het is mooi om patiënten of cliënten beter te maken of te helpen.”

Een ander punt dat goed gaat in de zorg is dat een aantal organisaties een inspirerende directie heeft, gaat Jarik verder. “Voorbeeld is bijvoorbeeld de Frankelandgroep. In deze zorginstelling staan mensen aan de top die trots op de organisatie uitstralen en dit ook goed weten te vertalen naar de medewerkers en cliënten.”

Hoge betrokkenheid en bevlogenheid

Een resultaat van het uitblinken in ‘aansprekende richting’ en ‘inspirerende directie’ is dat de zorg hoog scoort op de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers, in vergelijking met andere branches. Gemiddeld is 42 tot 55% van de medewerkers betrokken en 43% bevlogen. Het gemiddelde in Nederland is 39% en de overheid zit met 35% iets lager. De zorg valt dus op in positieve zin.

Binnen de zorg zijn er ook onderlinge verschillen. Zo is het opvallend dat de VVT net even hoger scoort dan de andere sectoren in de zorg. Volgens Jarik komt dit deels omdat de VVT (en ook de gehandicaptenzorg) weinig hiërarchie kennen. Jarik: “Er is geen harde verklaring voor, maar ik zie in de praktijk dat deze organisaties vaak minder plat zijn qua organisatiestructuur. In een ziekenhuis heb je vaak meerdere organisatie lagen. Tussen de coassistent en de medisch specialist zit bijvoorbeeld een hele rits functies. Daarnaast zijn VVT en gehandicaptenzorg organisaties van nature gericht op het verzorgen van cliënten en niet op genezen. Daardoor bedienen zij de doelgroep op een andere manier dan een ziekenhuis of GGZ instelling, ze bouwen aan een lange termijn relatie.  Grote VVT en gehandicaptenzorg organisaties hebben overigens te maken met hun eigen uitdagingen. Zij zitten vaak verdeeld over verschillende locaties. Het delen van informatie met de medewerkers kan dan lastig zijn.”

Keuzes inzichtelijk maken

Wat dikwijls geldt is dat je sterkte ook direct een zwakte is. Dat is bij de Beste Werkgevers niet anders. Waar het inspirerende bestaansrecht van zorgorganisaties een groot pluspunt is binnen de branche qua betrokkenheid en bevlogenheid, is het tegelijkertijd een valkuil. Jarik: “De zorgkosten rijzen de pan uit en in plaats van over cliënten, gaat het bij beslissingen vaak over financiën. Niet altijd wordt  inzichtelijk gemaakt waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Maar het onderbouwen van die keuzes is juist heel belangrijk. Want beslissingen moeten niet alleen over het financiële aspect gaan, maar juist over de meerwaarde voor de patiënt.”

In tijden van drukte is een schouderklopje belangrijk

Jarik: “Onder druk van veranderingen komen leidinggevenden in de zorg op  meer afstand te staan van de werkvloer. Waardering uitspreken naar medewerkers is hierdoor een grotere uitdaging. Terwijl dat schouderklopje geven juist in tijden van drukte en onderbezetting zo belangrijk is.”

Regeldruk verlichten

Regels en bureaucratie mogen niet ontbreken als punt van aandacht in de zorg. Momenteel lopen er verschillende programma’s om die regeldruk te verlichten. Jarik: “Het is echt een zoektocht. De regels zijn er om de zorg zo veilig mogelijk te maken en te houden. Maar het moet wel werkbaar blijven. Niet alle regels en administratie dragen nu direct bij aan betere zorg. Dat kan de bevlogenheid van medewerkers onder druk zetten.” De zorg kan volgens Jarik leren van de commerciële sector: “In commerciële organisaties wordt veel meer nagedacht over efficiency. Bijvoorbeeld hoe registratie slimmer kan. Ik moet hier wel bijzeggen dat dit in de zorg vaak veel complexer is door controle van buitenaf.”

Vertrouwen vs. controle

Hebben medewerkers ook een rol in het verlichten van de regeldruk? Volgens Jarik wel: “Het is niet meer van deze tijd om alleen te klagen. Je moet zelf actie ondernemen als iets niet goed gaat in de organisatie waar je werkt. Aan de andere kant moet daar natuurlijk wel ruimte voor zijn. Mensen moeten het vertrouwen hebben dat zij zelf de regie mogen en kunnen pakken. Laat medewerkers naar elkaar luisteren en innovatieve ideeën uitwerken. Een valkuil is dat veel organisaties roepen dat ze dat doen, maar het niet daadwerkelijk doorvoeren. Wat ook begrijpelijk is, want sturen op vertrouwen in plaats van controle, vraagt om een totaal andere manier van werken. Dat moet je wel beseffen als organisatie.”

Als Talent&Care gaan wij voor meer aandacht voor zorgverleners. Daarbij komen vertrouwen en waardering natuurlijk ook om de hoek kijken. We bieden jou daarom als arts, apotheker of verpleegkundige, naast een baan die bij jou past, ook persoonlijke én professionele begeleiding, aantrekkelijk onderwijs en... een jong, gezellig en hecht team om in te werken.   

Benieuwd wat wij exact voor jou kunnen betekenen? Kom kennismaken op ons kantoor in Bussum. Stuur Elizabeth een e-mail of bel 06 28 52 85 49

Onze opdrachtgevers zijn onder andere