Apotheek‘Ingewikkelde dingen begrijpelijk uitleggen’

‘Ingewikkelde dingen begrijpelijk uitleggen’
Naar actueel

‘Ingewikkelde dingen begrijpelijk uitleggen’

‘Ik vind het leuk om ingewikkelde dingen begrijpelijk uit te leggen aan patiënten,’ vertelt openbaar apotheker Iris Zuydgeest van Talent&Care. ‘Daarom koos ik voor de openbare farmacie.' Inmiddels werkt Iris een aantal jaren in de openbare apotheek, momenteel in een apotheek met veel oudere patiënten.

Wat motiveerde jou om te kiezen voor de openbare farmacie?

‘Als kind droomde ik van het hebben van een winkel. Het leek me heerlijk om mensen zo goed mogelijk te helpen, personeel aan te sturen en de financiën te regelen. Mensen verder helpen is nog steeds een belangrijke drijfveer, maar inmiddels is daar een ambitie bijgekomen: ik wil graag goed samenwerken met artsen, omdat dit leidt tot een betere kwaliteit van zorg.

‘Een arts weet welke medicijnsoort bij welke diagnose hoort. Een apotheker weet welk specifiek medicijn het beste past bij de individuele patiënt’

Artsen leren diagnoses stellen en weten welke categorie medicijnen het beste kan worden voorgeschreven, passend bij de diagnose. Maar binnen die categorie zijn er nog zoveel verschillen tussen de diverse medicijnsoorten. Om het meest optimale geneesmiddel voor te schrijven, moet je meer weten over een patiënt dan alleen zijn of haar aandoening. Soms gebruiken patiënten bijvoorbeeld meerdere medicijnen. Of zij hebben naast de aandoening, waarvoor ze op dat moment naar de specialist gaan, nog andere aandoeningen. Daar kunnen bepaalde medicijnen minder goed bij passen.

Laatst ontdekte ik dat een arts een medicijn had voorgeschreven aan een vrouw die borstvoeding gaf. De arts had haar geadviseerd melk af te kolven, nadat zij het geneesmiddel had ingenomen. Als apotheker zie ik dat dit advies niet werkt, omdat het medicijn 24 uur in het bloed blijft. Ik overleg dan met de patiënt en de arts en maak samen met hen een afweging tussen de risico’s en het gewenste effect. Dan heb je als apotheker echt toegevoegde waarde.’

‘Na 1 jaar studie wist ik dat ik patiëntencontact heel belangrijk vind’

Hoe heb je de keuze voor de openbare farmacie gemaakt?

‘Aanvankelijk wilde ik farmaceutische wetenschappen studeren, waarin je wordt opgeleid tot onderzoeker. Maar na 1 jaar studie ontdekte ik al dat ik als onderzoeker het patiëntencontact enorm zou missen. Gelukkig volg je de eerste drie jaar dezelfde vakken als studenten farmacie, waardoor ik gemakkelijk kon overstappen. Om een keuze te kunnen maken heb ik gesprekken gevoerd met apothekers. Ook merkte ik dat ik de vakken gericht op de openbare farmacie heel leuk vond. Die docenten vertelden zo inspirerend over het vak. Toen ik stage ging lopen, wist ik het zeker.’

Twijfel je weleens over gemaakte keuzes?

‘Ik vraag me soms wel af of ik dit beroep op deze manier nog veertig jaar wil uitoefenen. De druk in de apotheek is de afgelopen jaren enorm toegenomen, waardoor je steeds minder tijd hebt om kwalitatieve zorg te leveren. We hebben als apothekers bijvoorbeeld de verplichting om 100 medicatieboordelingen per jaar te doen. Of je nu een grote, lang bestaande apotheek hebt of net start, dat maakt niet uit.

Door bezuinigingen moet je met minder personeel meer werk verzetten, waardoor ik vaak moet inspringen aan de balie. Ook neemt het aantal oudere patiënten en dus het medicijngebruik toe. Dat zijn allemaal omstandigheden, waardoor de werkdruk toeneemt.

Het past eigenlijk niet bij mijn overtuigingen en karakter om weinig tijd te hebben voor de in mijn ogen kwalitatieve kant van het vak. Daarom hoop ik dat apothekers in de toekomst meer beloond zullen worden voor de kwaliteit die zij leveren. Dat zou het beroep naar mijn mening nog mooier maken.

‘Ik zou meer tijd willen voor adviezen aan individuele patiënten’

Wel kunnen de meeste apotheken nog efficiënter en klantgerichter werken. En ik hoop dat we over een paar jaar weer meer budget zullen hebben. Dan zullen we meer aandacht kunnen besteden aan goede zorg en begeleiding van individuele patiënten. Ik ben naast apotheker bij Talent&Care ook bestuurslid van de Vereniging van Jonge Apothekers (VJA). Binnen deze vereniging maken wij ons hard voor de toekomst van ons vak, onder meer op financieel gebied. De gesprekken die we binnen de VJA voeren, stemmen me wel optimistisch.’

Welke waardevolle lessen heb je tot nu toe geleerd? 

‘Vanaf het moment dat ik ben gaan werken, heb ik heel veel geleerd over communicatie met zowel patiënten als artsen. Ook binnen Talent&Care is hier veel aandacht voor. Als je een adviesgesprek over medicatie met een arts niet handig aanpakt, dan kan de arts zich bekritiseerd voelen. Het is fijn dat je binnen Talent&Care samenwerkt met artsen. We volgen maandelijks een gezamenlijk onderwijsprogramma. Ik vraag hen dan vaak hoe ik, in een specifieke situatie, het gesprek met de arts het beste kan aanpakken.

Laatst hadden we een onderwijsavond, verzorgd door een communicatiespecialist. Dat was erg interessant. Apothekers en artsen hebben in hun opleiding veel geleerd over communicatie, waardoor de docent de basisprincipes snel kon overslaan. Ze ging dieper in op ingewikkelde casuïstiek en leerde ons de meer geavanceerde communicatietechnieken. Na afloop waren we zo enthousiast, dat we hebben gevraagd of zij een extra avond kon verzorgen. Dat soort verzoeken wordt binnen Talent&Care meteen opgepakt.’

 ‘Beginnende artsen en apothekers hebben dezelfde onzekerheden als ik had, toen ik net begon met werken’

Je bent ook coach van beginnende apothekers en artsen binnen Talent&Care. Wat houdt de coaching precies in?

‘Beginnende apothekers en artsen hebben dezelfde onzekerheden als ik had, toen ik net begon met werken. Het delen van die onzekerheden is al van waarde. Je voelt je niet alleen met je twijfels en vragen. Ik kan vertellen hoe ik omging met die twijfels en doorvragen, waardoor de arts of apotheker antwoorden vindt op zijn of haar vragen.’

Welk advies zou je collega apothekers en artsen willen geven?

‘Wat ik merk in de gesprekken is dat veel jonge apothekers en artsen strategische keuzes maken. Ze kijken vooral naar datgene wat handig is, om verder te komen in het vakgebied. Maar de kunst is juist om je af te vragen wat je zelf het liefste wilt en waar je blij van wordt. Dan ga je dingen doen die echt bij je drijfveren passen. Die houd je het langste vol. Het percentage artsen en apothekers dat na vijf jaar uitvalt is veel te hoog. Daar willen wij binnen Talent&Care wat aan doen.’

 

Wil jij een gesprek over jouw loopbaankeuzes met Arno Bisschop, oprichter en arts van Talent&Care? Bel 030 - 227 01 97  of mail info@talent-care.nl. Arno denkt graag met jou mee.

Onze opdrachtgevers zijn onder andere